امروز:
مکانیک و نیروگاه

مجتبی جوان کارشناس دفتر فنی تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی
:
تاریخ نوشته: پنجشنبه چهاردهم بهمن ۱۳۸۹

کامباسشن چمبر(Combustion Chamber)

وظيفه کامباسشن چمبر ، ترکيب سوخت گاز ، سوخت مايع ويا ترکيبی از اين دو با هوای خارج شده از خروجی کمپرسور و احتراق اين ترکيب و تشکيل گاز داغ در درون آن و تحويل انرژی حاصل از احتراق به توربين می باشد.

در توربينهای V94.2 از دو اتاق احتراق در دو طرف توربين استفاده شده است.

هر اتاق احتراق دارای دو لايه درونی(Inner Casing) و بيرونی (Outer Casing)می باشد که هوای خروجی از کمپرسوراز فضای بين لايه درونی و بيرونی عبورکرده وبا وارد شدن به محفظه احتراق از طريق دريچه های بالايی چمبر که دريچه های ورود هوای اوليه(Primary Air) می باشند وبا عبور از تيغه های قطری(Diagonal Swirler) جهت پايداری و ترکيب بهتر با سوخت مورد نظر ترکيب می شود.

در بارهای کم به جهت ترکيب بهتر سوخت با هوا و جلوگيری از خاموش شدن شعله در محفظه احتراق به علت حجم زياد هوای ورودی ، در يچه ای در قسمت پايينی اتاق احتراق به نام دريچه هوای ثانويه(Secondary Air) در نظر گرفته شده است که اين دريچه توسط يک اهرم که به موتور الکتريکی متصل می باشد قابل تنظيم است. نام اين دريچه هوا ، دريچه هوای ثانويه می باشد.با افزايش بارگيری واحد و جهت ترکيب هوا و سوخت بيشتر با هم اين دريچه به تدريج بسته می شود.

در هنگام استارت با سوخت مايع اين دريچه کاملاً باز می باشد و به تدريج با افزايش دمای خروجی اگزوز شروع به بسته شدن می کند.


نظر آقای:قاسم حسين زاده سربرست مكانيك راه اندازيگروه مپنا=

secondary air براي توربين هاي مدل V94.2.3 استفاده مي شد و بعد از نيروگاه قاين با تغير در گراديان سرعت و زاويه IGV ، ايتم فوق (secondary air ) حذف و V94.2.5 توليد مي شود



نویسنده مجتبی جوان
EMail: Mojtaba1064@Yahoo.Com
گواهینامه های من
TOP LINK
Best My Picture

ÑÏÔ ÈÇ ÏæÑÎå