سيستم هواي ورودي كه يكي از بخشهاي مهم تشكيل دهنده يك واحد نيروگاهي است ، مجموعه ايست از كانالها و تجهيزات جانبي مرتبط با آن كه براي اهداف و وظايف زير طراحي شده است :
تصفيه هوا ورودي از غبار و ذرات آلاينده
- دمپ كردن(حذف) صداي توليد شده توسط توربين
هدايت هوا به طرف توربين با زاويه مناسب ( يكنواخت كردن مولفه هاي سرعت هوا )
- تنظيم دماي هواي ورودي براي جلوگيري از يخ زدگي فيلترها و مسير هوا تا توربين
ايجاد فضاي مناسب بين توربين و محيط (جدا كردن توربين از محيط)
-حفظ پاكيزگي كمپرسورتوربين باتصفيه هواوشستشوي ثانویه
براي رسيدن به اهداف و وظايف مورد نظر بالا اين سيستم از اجزاء مختلفي ساخته شده است كه مهمترين آنها عبارتند از :
1- هود ورودي كه از ورود باران ، پرندگان و حشرات به داخل سيستم جلوگيري مي كند Suction hoods or Inlet louvers
2- بخش تصفيه كننده هوا - Filter House
3- فيلتر كار تريجها - Cartridges Filter
4- داكت واسط - Duct Transition
5- صدا خفه كن - Silencer
6- كانال زانوئي شكل - Bend Duct
7- اتصال ضد ارتعاش-Expansion joint
8 - تنظيم كننده حجم هواي مورد نياز توربين - Damper
9- كانال ورودي هوا به توربين - Vertical Duct & Inlet Cone
10- سيستم جلوگيري كننده از يخ زدگي فيلترها و كانالها- Deicing System
11- سيستم تميز كننده فيلتركارتريجها - Plus Jet System
حال با مشخص شدن اجزاء اصلي سيستم هواي ورودي به تشريح اين اجزاء و مشخصه هاي فني آنها مي پردازيم:
۱- هود ورودی- Section Hood
هوا ي محيط در ارتفايي بين 10 تا 22 متر بالاتر از سطح زمين از طريق هود(Anti rain ) وارد بخش تصفيه كننده هوا (Filter house) مي گردد . در اين مرحله اولين جداسازي ذرات درشت بدليل حركت رو به بالاي هوا صورت گرفته و وجود توريهايي از جنس AISI 316 در دهانه آن(Anti bird & Anti insect ) كه داراي مش پايين هستند از ورود پرندگان و حشرات به داخل سيستم جلوگيري مي گردد .
اين بخش از سيستم هواي ورودي ، داكتهاي Anti icing ( كه توسط آنها هواي گرم در مواقعي كه هواي محيط سرد است به هواي ورودي اضافه مي گردد ) را در خود جا مي دهد
۲- بخش تصفیه هوا - Filter House |
الف ) پيش فيلتر ( 1- Inertial filter در مواقعي كه آلودكي هوا بالاست . 2- Sand trap در مواقع عادي )
پيش فيلتر نوع اول (Inertial filter ) : اين فيلترها بر اساس خاصيت اينرسي ذرات طراحي شده است و از محفظه اي پانچ و فرم داده شده ساخته مي گردد . هوا بعد از ورود به داخل آن تغيير جهت داده و با زاويه اي 180 درجه از آن خارج مي گردد و اين عمل باعث مي گردد كه ذرات درشت بدليل اينرسي خود از هوا جدا شده و به انتهاي فيلتر رانده شده و با استفاده از يك كانال از سيستم خارج گردند .
پيش فيلتر نوع دوم ( Sand trap) از تيغه هايي عمودي ساخته مي گردد . در اينجا نيز هوا بعد از چرخش درون تيغه ها كه بطور يك در ميان درمقابل يكديگر قرار داده شده اند از ذرات درشت جدا شده و بدرون فيلتر هاووس كشيده مي گردد . ذرات درشت نيز بعد از جدا شدن از هوا به پايين افتاده و از سيتم خارج مي گردند .
اين فيلتر ها از فولاد ضد زنگ AISI 316 ساخته مي شوند .
ب ) Filter house horizontal - اين بخش با داشتن Grating ، Basket ، ladder و Hoist نقش سرويس دهي به قسمتهاي ديگر فيلتر هاووس را بعهده دارد .
ج ) Filter house vertical - اين بخش فيلتر كارتريجها و سيستم Puls Jet را در خود جاي مي دهد
|
این بخش از سيستم فيلتراسيون از 1200 عدد فيلتر كارتريجي تشكيل شده كه بصورت دوتايي بر روي پايه ها سوار شده و با پيچ محكم مي گردند . راند مان اين فيلترها كه بطور پيوسته توسط سيستم Puls Jet< تميز مي گردد .بالاي 99% مي باشد.
4- داكت واسط - Duct Transition |
هوا بعد از تصفيه شدن و خروج از فيلتركارتريجها وارد اين بخش كه از جنس C.S مي باشد مي گردد . در كف اين داكت چهار دريچه ( Anti implosion doors) تعبيه شده است و در مواقعي كه فشار مكش حدودا به 2000 پاسكال مي رسد براي جلوگيري از مچاله شدن داكتها ، اين دريچه ها كه از يك طرف لولا شده و بر روي آنها وزنه هايي قرار داده شده است باز مي گردد
5- صدا خفه كن - Silencer |
اين بخش بعد از Transition duct قرار گرفته و وظيفه كاهش صداي خروجي از توربين را بعهده دارد . ديواره ها و سقف از جنس C.S و پانلهاي كاهش دهنده صدا از جنس S.S 316مي باشند . پانلها بطور عمودي قرار گرفته و قابل تعويض مي باشند . ديواره اين بخش از سمت بيرون به منظور جلوگيري از انتقال صدا عايق مي گردد
6- كانال زانوئي شكل -Bend Duct |
وظيفه اين بخش انتقال هوا همراه با تغيير جهت آن بوده و از سه قسمت lower , intermediate & upper تشكيل مي گردد . اين داكت از جنس C.S بوده و همانند سايلنسر از سمت بيرون عايق كاري شده است.
7- اتصال ضد ارتعاش - Expansion Joint |
اين بخش جهت حذف ارتعاشات توربين و همچنين تصحيح خطا در نصب داكتهاي دو طرف آن طراحي شده و از دو قسمت تشكيل شده است . يك بخش آن Flexible textile و بخش ديگر از جنس ورق گالوانيزه كه بصورت هرم ناقص ساخته شده مي باشد . بخش فلزي هوا را بصورتي هدايت مي كند كه به برخورد نداشته باشد
8- تنظيم كننده حجم هواي مورد نياز توربين - Damper |
اين بخش وظيفه جدا سازي داكتهاي پايينيتر و بالاتر از خود را داشته و ازيك باكس و يك تيغه متحرك كه توسط يك موتور گيربوكس كلاچ دار به حركت در مي آيد ساخته مي گردد . براي مشخص كردن وضعيت باز و بسته بودن آن سنسورهايي تعبيه شده و وزنه هايي جهت حذف گشتاور ايجاد شده توسط وزن تيغه بكار گرفته شده است
9- كانال ورودي هوا به توربين- Vertical Duct and Inlet Cone |
اين بخش كه آخرين بخش ازداكتهاي سيستم هواي ورودي مي باشد به توربين متصل شده و وظيفه انتقال هوا به كمپرسور توربين را دارد. جهت حذف توربولانس هواي ورودي علاوه بر Cone مركزي ، محل اتصال آين داكت به توربين به شكل مخروط ناقص طراحي گرديده است . براي شستشوي كمپرسور توربين در محل اتصال Cone به توربين يك عدد رينگ (washing ring ) قرار گرفته است كه آب پمپ شده توسط نازلهايي كه بر روي آن قرار گرفته به درون توربين پاشيده مي گردد
10- سيستم جلوگيري كننده از يخ زدگي فيلترها و كانالها - Deicing System |
اين سيستم از شبكه اي از داكتهاي S.S ، سايلنسر ، شيرهاي پنوماتيك و سيستم كنترل كننده تشكيل شده كه هواي بسيار گرم كمپرس شده در خروجي كمپرسور توربين را به هواي ورودي به فيلتر هاووس در مواقعي كه دماي هوا پايين بوده و رطوبت بالاست اضافه نموده و از يخ زدگي سيستم و فيلتر كارتريجها جلوگيري مي كند
11- سيستم تميز كننده فيلتركارتريجها - Plus Jet System |
اين سيستم با استفاده از هواي فشرده كه بصورت جت هوا به درون فيلترها تزريق مي گردد غيار جمع شده بر روي لايه خارجي فيلترها را جدا نمود تا افت فشار سيستم در حد نرمال تنظيم گردد . اين سيستم وقتي افت فشار فيلتر از حد تنظيم شده بيشتر مي گردد بكار افتاده و با فرمان دادن به شيرهاي پنوماتيك از طريق مدار PLC بترتيب فيلترها را تميز نموده و وقتي افت فشار به ميزان از پيش تعيين شده رسيد از مدار خارج مي گردد . تميز شدن فيلترها با اين روش عمر مفيد آنها را نيز افزايش مي دهد